Reklama v internetových vyhľadávačoch
Fakty o vyhľadávačoch:- Fulltextovými vyhľadávačmi sú napríklad: Yahoo!, Google, AltaVista, MSN, Seznam, Jyxo, Zoohoo.
- V súčasnosti sa marketing vo fulltextových vyhľadávačoch (SEM – Search Engine Marketing) dostáva do popredia.
- Na web stránky prichádza v priemere až 50% a viac návštevníkov z vyhľadávačov (niekedy až 80%).
- Úspešné zaradenie firemného webu medzi prvými odkazmi vo výsledkoch vyhľadávania vo fulltextovom vyhľadávači je základom efektívnej marketingovej komunikácie firmy na Internete
- Rozlišujeme prirodzené a platené výsledky vyhľadávania.
- Oporúča sa kombinovať prirodzené výsledky a platené reklamné kampane.
Prirodzené výsledky vyhľadávania:
- Dôležité je mať stránku prístupnú pre vyhľadávače (použitie technológie XHTML a CSS, neodporúča sa použitie rámcov a tabuliek).
- Potom nasleduje ďalšia fáza optimalizácie pre vyhľadávače – SEO (Search Engine Optimization).
- Optimalizujte stránku na kľúčové slová: uveďte ich na titulnej stránke, zahrňte ich do nadpisov stránky, popisov, do hypertextových odkazov.
- Odporúča sa zahrnúť kľúčové slová do URL adries. URL adresy by mali byť intuitívne, v tvare napr. www.firma.sk/produkty-a-sluzby a nie v tvare http://www.sksi.sk/buxus/generate_page.php?page_id=1
- Zistite, koľko web stránok odkazuje na váš web. Čím viac spätných odkazov ide na váš web, tým je populárnejší pre vyhľadávače a umiestni sa vyššie vo výsledkoch vyhľadávania. Dbajte na to, aby na váš web odkazovali tematicky podobné weby. Pri výmenách odkazov si dajte pozor, aby mali partnerské weby PageRank rovnaký ako váš web, alebo vyšší.
Platené výsledky vyhľadávania, napr:
- Sponzorované výsledky vyhľadávania ( napr. v Google v stĺpci vpravo)
- Platená inklúzia odkazu medzi prirodzené výsledky vyhľadávania
- Kontextová reklama
- Lokálne vyhľadávanie
Na Slovensku a v ČR tento spôsob propagácie pozná zatiaľ málo firiem, neexistuje konkurencia na kľúčové slová, ceny za kliknutie sú minimálne. V anglicky hovoriacich krajinách sú ceny za kliknutie na niektoré slová aj 4 či viac USD, napriek tomu zahraničné firmy investujú nemalé sumy peňazí práve do tejto formy propagácie.
Na Slovensku, ČR a v Maďarsku je známy systém eTarget, ponúka kontextovú reklamu a sponzorované výsledky vyhľadávania.
Ktorý druh marketingu vo vyhľadávačoch je lepší?